Agentura CzechTrade: Export v době pandemie

CzechTrade je státní agentura pro podporu exportu podřízená Ministerstvu průmyslu a obchodu České republiky. Poskytuje komplexní služby českým exportérům prostřednictvím svých zahraničních kanceláří ve 56 zemích na pěti kontinentech. Hlavním cílem agentury je usnadnit českým firmám expanzi na zahraniční trhy, pomoci při výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na trh a podpořit jejich další rozvoj v zahraničí.

Naším klíčovým úkolem bylo vypracovat a realizovat komunikační strategii v reakci na pandemii COVID-19, kdy lockdown znemožnil některé zásadní exportní aktivity. V této době jsme zajišťovali kompletní PR servis, včetně správy a komunikace na sociálních sítích od začátku roku 2020 do začátku roku 2022. Mediální komunikace se stala zásadním nástrojem pro podporu českého exportu, poskytujíc firmám klíčové informace potřebné k adaptaci na nové globální podmínky.

Cílem projektu bylo inovativním způsobem informovat nejen odbornou, ale i širokou veřejnost o aktivitách agentury a rozšířit povědomí o nových projektech přizpůsobených nečekané situaci a potřebám exportérů. Naše PR služby zahrnovaly také zajištění krizové komunikace, což bylo nezbytné pro efektivní zvládnutí výzev spojených s pandemickou situací.

NOVÉ FORMÁTY PŘIZPŮSOBENÉ CELOSVĚTOVÉ SITUACI

Naší strategií bylo zavedení pěti nových formátů komunikace: videoprohlášení, exportní komentáře, exportní diskuze, živá vysílání a metoda Newsroom. Tyto formáty měly za cíl modernizovat a osvěžit komunikaci státní agentury, čímž ji posunuly na progresivní a moderní úroveň. Záměrem bylo oslovit nové cílové skupiny, které dříve zastaralý konzervativní způsob komunikace neoslovoval.

Pro maximální dosah sdělení, zvýšení povědomí o projektu a jeho atraktivity jsme propojili media relations a sociální sítě pomocí metody Newsroom. Tato metoda spočívala v tom, že jsme každé zásadní téma zpracovali několika různými způsoby přizpůsobenými daným komunikačním kanálům. V rámci media relations jsme se zaměřovali na komunikaci prostřednictvím prestižních médií, jako je například Forbes, a celostátních televizních kanálů. Veškerý mediální prostor jsme získali bezplatně a výstupy následně sdíleli na sociálních sítích.

Kromě tradičního PR hrály zásadní roli i nově zavedené formáty, které měly za cíl osvěžit konzervativní komunikaci státní agentury a zaujmout co nejširší spektrum relevantního publika. Pro tento účel vznikala živá vysílání, videoprohlášení na sociální sítě nebo exportní diskuze se zástupci exportujících firem, které byly nahrávány a následně publikovány v online médiích i na sociálních sítích. Pro tvorbu těchto formátů jsme vytvořili interní štáb, který zajišťoval veškeré aktivity od výběru lokací, přes copywriting pro řečníky, produkci, tvorbu konceptu až po střih videí a jejich finální zpracování.

Další strategií bylo více zapojit zástupce CzechTrade, kteří sdíleli své zkušenosti a nejaktuálnější informace ohledně bezpečnostních opatření přímo ze zahraničí. Kromě nich jsme využili zkušeností samotných exportérů, jejichž příběhy jsme sdíleli prostřednictvím všech komunikačních nástrojů. Politické zástupce z Ministerstva průmyslu a obchodu jsme zapojili do tiskových konferencí, exportních diskuzí a tvorby videoprohlášení, čímž hráli klíčovou roli v celé komunikační strategii.

  • Exportní komentáře
  • Exportní diskuze
  • Videoprohlášení
  • Živá vysílání
  • Newsroom

 

  • 4 912

    relevantních mediálních výstupů

  • 5

    nových komunikačních formátů

  • 13

    exportních komentářů

  • 2

    exportní diskuze

  • 24

    živých vysílání a videoprohlášení

  • 13

    progresivních kampaní na SoMe

  • 7 milionů

    impresí na sítích

Výsledky: CzechTrade oslovil miliony na sociálních sítích a v médiích i bez inzerce

Za nejvýznamnější výsledek naší komunikační strategie považujeme efektivní pomoc českým exportérům, kterým jsme úspěšně poskytli klíčové informace pro udržení a rozvoj jejich obchodních aktivit v zahraničí i v náročných podmínkách pandemie. Od února 2020 do února 2022 jsme díky novým nástrojům rozšířili cílové publikum agentury. Kromě exportérů jsme oslovili také širokou odbornou veřejnost prostřednictvím ekonomických a zpravodajských titulů a laickou veřejnost prostřednictvím sociálních sítí.

Povědomí o CzechTrade výrazně vzrostlo i v klíčových českých médiích, kde jsme zaznamenali vysoký ohlas a zájem veřejnosti. Díky media relations, bez nutnosti investovat do inzerce, jsme dosáhli významného počtu mediálních výstupů s obrovským dosahem. Za dané období jsme získali 4 912 relevantních mediálních výstupů, i přes omezené možnosti způsobené pandemií. Téměř 90 % výstupů bylo publikováno v online médiích, 10 % v tištěných médiích a 1 % v televizi. Výstupy se objevily v celostátních denících, prestižních businessových titulech a na veřejnoprávní České televizi.

Významný ohlas a zájem veřejnosti byly patrné i na sociálních sítích, kde se nám podařilo umístit profily CzechTrade na přední příčky ve srovnání s přímou konkurencí. Živá vysílání z expertních diskuzí a krátká videoprohlášení byla velmi dobře přijímána sledujícími. Celkově jsme dosáhli přes 7 000 000 impresí na Facebooku, LinkedInu a Twitteru. Počet fanoušků na všech sociálních sítích výrazně vzrostl, a to bez finanční podpory příspěvků. Na LinkedInu přibylo 4 820 sledujících, na Facebooku 1 086 a na Twitteru 847.